LOGIN / REGISTER

Bier uit een kokosnoot: Jan Fleurkens over Mongozo

OVERLOON - Jan Fleurkens (58) reist stad en land af om zijn Mongozo-bier aan de man of vrouw te brengen. Dit op Afrikaanse leest geschoeide, biologische, glutenvrije en duurzame bier wordt naar tientallen landen in de wereld uitgevoerd. Het brein woont in Overloon en heeft zijn kantoor op het bedrijventerrein in Boxmeer.



 

Een tipje van de sluier. Het bier wordt sinds jaar en dag gebrouwen bij Huyghe in België, onder de rook van Antwerpen. Fleurkens begon zijn avontuur in 1997. Hij ontmoette de vluchteling Henry Kabila in zijn Venraijse café (De Evenaar). “Hij verkocht toen Afrikaanse bier, al vele generaties zat dan in zijn familie. Bier voor bruiloften en cermonie’s, speciale gelegenheden. Een traditioneel bier dat gedronken werd uit een kokosnoot.”

Het publiek in het café was een bonte mengeling van allerlei nationaliteiten en beroepsgroepen. “Ik reisde veel, was kastelein gewonrden na een carrière in de zorg en psychiatrie en was geïntereseerd in wereldmuziek en andere culturen. Ten Henry mij vroeg te helpen bij zijn brouwactiviteiten verkocht hij zijn bier nog in colaflessen. Het ging allemaal op zijn Afrikaans, niet erg zakelijk. Wij zijn toen met de productie van palmnotenbier begonnen voor de Nederlandse en Europese markt.”

Al snel werd het bier populair. In 1998 werd het al gebrouwen in België. “Het oorspronkelijke idee was bananenbier te maken”.

Door de plotselinge dood van Henry in 2003 (een ongeval met de auto) stond Jan er met zijn bierbusiness alleen voor. Hij had inmiddels contact met Heineken, die het Mongozo-bier wel via zijn verkoopkanalen wilde distribueren. Weer even later ontstonden toch de fruitbieren, ook met bananenextract. De doorbraak kwam met een nieuw procedé voor glutenvrij bier. Het Mongozo-pils was de sensatie op de horecabeurs van Gent in 2010. Bij de bierproeverij van biersommeliers won het makkelijke doordrinkbare bier de hoofdprijs. Het hek was van de dam.

Wereldwijd wordt Mongozo op zo’n 3500 plekken verkocht. De bierplas van Mongozo is nu 12 duizend hectoliter groot., dat zijn zo’n 4 miljoen flesjes. “Maar het blijf een nich-product, een heel speciaal bier”, benadrukt Fleurkens.

Hij verkocht zijn biermerk twee jaar geleden aan de Belgische brouwfamilie. Als Brandmanager en ambassadeur is hij nu vooral bezig het merk nog sterker in de wereldmarkt te zetten. Met als specifiek karakter het glutenvrije karakter. “Boeren krijgen een eerlijke prijs voor de ingrediënten van ons bier. Ik wil ook een steentje bijdragen aan een betere wereld. Schooltjes en ziekenhuizen kunnen bouwen, wegen aanleggen. De positie van vrouwen in Afrika verbeteren. Dat is mijn motto en levensfilosofie.”

Duurzaam ondernemen, maar niet zonder de broodnodige innovatie. “De bierwereld is nog erg traditioneel, verandert maar langzaam. Je hebt oude, vaak Belgische bierstijlen, en Craftbeer, de experimenten met extreme stijlen en smaken. Met Mongozo proberen wij ons te onderscheiden. Met fris, doordrinkbaar pils en witbier, maar ook voor door het stempel van glutenvrij.”

Reizen en werken zal Fleurkens vooralsnog nog volop blijven doen. “Pas geleden hebben wij nog in zeventien cafe’s in heel Nederland gratis kokosnoten uitgedeeld om ons bier uit te drinken.”

 

 

Fotobijschrift:

Mongozobier, een nicheproduct op biergebied bedacht door Jan Fleurkens uit Overloon.

Login of maak een account om een reactie achter te laten.