LOGIN / REGISTER

Gepiep en geknars als trein brug passeerde

GENNEP - Het Duits Lijntje tussen Wesel en Boxtel werd 150 jaar geleden opgericht met een aandelenuitgifte. Het hoofdkantoor van de Noord Brabantsch Duitsche Spoorwegmaatschappij stond aan de Spoorstraat in Gennep.



 ‘De keet’ was de bijnaam van het witkleurige hoofdkantoor, weet Jan Wessels zich nog te herinneren. Het markante gebouw heeft al jaren plaats gemaakt voor een zorgcentrum , maar in herinnering blijft de spoorgeschiedenis van vooral oudere Gennepenaren. In het treinstation hebben koningen, keizers en hoogwaardigheidsbekleders gewacht tot ze de grens mochten passeren.

In de KennisKeuken onder de bibliotheek is komende zomer – in de maanden juni en juli – een tentoonstelling te zien met oude ansichtkaarten van treinstations langs het verdwenen Duits Lijntje. Zo kreeg de Gennepse fotograaf Lambertus Perolles meer dan een eeuw geleden (in 1908) opdracht om foto’s te maken voor de prentbriefkaarten. Wessels kreeg ze uit de nalatenschap van Max Schaffers, wiens vader 42 jaar bij het spoor werkte.

De tentoonstelling is ontstaan in samenwerking met de historische vereniging in het Duitse Goch, ook een belangrijke halte aan het Duits Lijntje. Wessels en zijn medevrijwilligers van Stichting Monarch vonden allerlei foto’s, prenten en tastbare voorwerpen. Zoals een oude verbandkist met opdruk NBDS of het horloge dat Jan van zijn opa Ben Wessels kreeg voor zijn 25-jarig dienstverband.

Ook te bewonderen is het schilderij dat Teun Metselaars maakte van het vooroorlogse Gennepse station. Andere voorwerpen zijn een tegeltableau van het station en een kolenschop met insignes. Een schaalmodel van de Blauwe Brabander, de beroemde locomotief, mag niet ontbreken.

“Voorwerpen maken het onderwerp weer tastbaar. Dan gaat het weer leven”, zegt Wessels. “Ik weet nog goed als ik bij opa in het Voorhoevepark op bezoek was. De spoorbomen op de Spoorstraat gingen dicht, dat was voor ons kinderen een belevenis. Als de trein dan vanuit Oeffelt over de brug naar beneden reed hoorde je het harde gepiep en geknars.”

“De treinen hadden moeite met het hoogteverschil van de Maasbrug tussen Oeffelt en Gennep. Bij de aanleg van de lijn zijn daarom vele karrevrachten grond aangevoerd voor ophoging van de taluds vlak voor de brug.”

Wessels - oud-medewerker van de voormalige papierfabriek Page -  kan zich ook nog de goederentreinen van en naar Gennep herinneren. “Tot 1971 reden de treinen met papier tussen Page en de haven in Veghel. Daarna was het afgelopen met het Duits Lijntje.”

Honderd ansichtenkaarten zijn opgenomen in een tweetalige Duits-Nederlands boekje, waarvan het eerste exemplaar op zondag 2 juni wordt aangeboden bij het grensbruggetje over de Kendel in Hommersum. Aansluitend begint de tijdelijke expositie die tot eind juli in de kelder van de KennisKeuken onder de Gennepse bibliotheek is te zien. Het boekje is daar ook te koop.

Login of maak een account om een reactie achter te laten.